12 February 2021

Response from Ben Fordham, Presenter, 2GB:

Barnardos is pretty upset you took a courtesy email to you and revealed the
decision on air without their permission. Did you want to respond to that?

The premise of your question is ridiculous. Does the ABC have a policy of calling the
sender of every email to ask permission before publishing? Did Louise Milligan get
the Liberal Party to sign a permission slip before publishing her 4 Corners report?

Barnados emailed a detailed statement to 2GB saying “we have decided to bring the
Mother of the Year event to an end” and explained “the celebration of mothers in the
absence of others” didn’t align with their values in “our contemporary world”. The
email was neither embargoed or sent in confidence. We gave Barnardos three days
notice of our intention to publish the story. Our reporting was factual and
compassionate.

The story obviously took off on 2GB, brekky TV, Telegraph, Sky News, etc — a lot of
people have been beating up on the charity. Any regrets about sparking that and
the damage it may have done to them?

Again, the premise of your questionis ridiculous — even more so for a show
purporting to be the arbiter of good journalism. Does the ABC have a policy of
withholding stories if the subject of the story is going to suffer “damage™ If that’s
now a pre-publication test, why did 4 Corners publish a story about the private lives
of Liberal politicians causing great emotional distress to them, their wives, children,
family and friends?

I’'m not responsible for the editorial positions of “brekky TV, Telegraph, Sky News
etc.”. The word | used to describe the decision was “disappointing”, which | think was
very fair and measured and supported by past winners of the award.

And can | ask if you want to stay on as an ambassador?

Yes

Have you had any discussions with them on that?

No



