
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

PUBLIC REPORT ON AUDIENCE COMMENTS AND 
COMPLAINTS 

 
JULY – SEPTEMBER 2003 

 



 1. ABC Complaint Handling Procedures 
 
The ABC is responsible for the quality and standards of all programs on its services.   
 
With so many program services being provided each day, from time to time errors may occur.  
The ABC aims to ensure that they happen as rarely as possible.  However, should they occur, 
the ABC accepts responsibility and will respond promptly and appropriately. 
 
The ABC aims to respond to complaints as quickly as possible and no later than 28 days after 
receipt of a complaint.   
 
The roles of ABC Audience & Consumer Affairs and the ABC’s Complaints Review Executive 
are described below. 
 
ABC Audience & Consumer Affairs 
 
ABC Audience & Consumer Affairs deals with written complaints about ABC programs. 
 
Depending on the nature of the complaint, it will either be investigated by Audience & 
Consumer Affairs or referred to the relevant division for direct response.  All written 
complaints alleging a breach of the ABC’s Editorial Policies will be investigated by Audience & 
Consumer Affairs. 
 
Audience & Consumer Affairs is independent of program making divisions within the ABC. 
 
Complaints can be sent to Audience & Consumer Affairs at GPO Box 9994 in your capital 
city, or submitted by email to comments@your.abc.net.au. 
 
If a complainant expresses dissatisfaction with a response received from Audience & 
Consumer Affairs, the complaint and response will be forwarded to the ABC’s Complaints 
Review Executive (CRE) for independent review.   
 
Complaints Review Executive 
 
The ABC established the role of Complaints Review Executive (CRE) to provide an additional 
level of internal review for complainants who express dissatisfaction with ABC Audience & 
Consumer Affairs’ response to their complaint. 
 
The CRE has broad scope to independently review the broadcast and the manner in which 
the complaint was originally dealt with, and determine whether the ABC acted appropriately.  
The CRE is independent of both ABC Audience & Consumer Affairs and all program makers. 
 
This additional tier of internal review does not preclude complainants from seeking external 
review via the Australian Broadcasting Authority, or the ABC’s Independent Complaints 
Review Panel, depending on the nature of the complaint.  Both these forms of review are 
external and entirely independent of the ABC.   
 
 



2. Overview  
 
This report provides information about audience complaints finalised by ABC Audience & 
Consumer Affairs and the ABC’s Complaints Review Executive between 1 July and 30 
September 2003. 
 
Specifically, the report outlines 
• the overall composition of audience contacts 
• timeliness of ABC responses 
• the subject matter of complaints received 
• the number of complaints upheld by the ABC 
 
The report also provides summary details of all complaints upheld by Audience & Consumer 
Affairs and all investigations finalised by the Complaints Review Executive during this period.   
 

 
Overall, there were 8026 contacts finalised during this period.  Of these, complaints made up 
the majority of contacts with 5363 (or 67%) complaints.  Of these complaints, 93 were upheld 
either fully or partially.  This represents 1.7% of all complaints, or 1.1% of all contacts to the 
ABC, which were finalised during this period. 
 

 
Overall composition of audience contacts 
 
Between 1 July and 30 September 2003, ABC Audience & Consumer Affairs dealt with 8,026 
written contacts from audience members.  The significant increase in complaint numbers in 
the past three months is due to cuts to programs and services announced following the 
Federal Budget in May. 
 
Table 1: Written contacts finalised. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Timeliness of responses 
 
Table 2: Timeliness of responses provided. 

 
Type of contact Average response time % of responses provided 

within 28 days 
Complaint 17 days 86% 
All written contacts 15 days 88% 

Type of contact Email Letter Total % of Total

Complaint 3878 1485 5363 67%

Appreciation / Request / 
Suggestion 2069 386 2455 30.5%

Other contacts 127 81 208 2.5%

Grand Total 6074 1952 8026 100%



Subject matter of complaints finalised 
 
From 1 July to 30 September 2003, Audience & Consumer Affairs dealt with 5,363 
complaints.  Topics of complaint were as follows: 
 
Table 3: Topics of complaints finalised 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
* Note that the large number of complaints classified as “Management issues” relate to cuts to 
ABC programs and services announced after the Federal Budget in May.   

Subject
Number of 
complaints

% of 
complaints 

finalised

Matters of fairness, accuracy and independence
Other bias 206 3.8%
Party political bias 169 3.2%
Factual inaccuracy 92 1.7%
News values / News content 55 1.0%
Lack of balance 35 0.7%
Discrimination 18 0.3%
Harm to individuals / organisations featured in programs 13 0.2%
Unfair treatment 13 0.2%
Incidental advertising 7 0.1%
Racism 6 0.1%
Invasion of privacy 3 0.1%
Sexism 1 0.0%

Matters of taste and standards
Scheduling / program changes 204 3.8%
Standards of interviewing / presentation 199 3.7%
Quality - general 102 1.9%
Poor taste 78 1.5%
Bad example 33 0.6%
Bad language 30 0.6%
Offence to religious feeling 26 0.5%
Sex and sexuality 26 0.5%
Program classifications 20 0.4%
Language - other 18 0.3%
Language - pronunciation / grammar 14 0.3%
Sensitivity and portrayal 10 0.2%
Violence 4 0.1%
Too many repeats 5 0.1%
Intrusiveness 1 0.0%

Other
Management issues* 3754 70.0%
Other 79 1.5%
Sport 52 1.0%
Customer service / complaints handling 27 0.5%
Promotions - ABC programs and products 27 0.5%
Transmission 16 0.3%
Internet - technical difficulties 13 0.2%
Weather 5 0.1%
Captions 2 0.0%

Grand Total 5363 100.0%



 
Number of complaints upheld 
 
During the period 1 July to 30 September 2003, 92 complaints were upheld either fully or 
partially – 1.7% of the total complaints finalised; 1.1% of the total contacts finalised.   



3. Summary of complaints upheld by the ABC 
 
The following summary provides details of all complaints finalised by the ABC’s Audience & 
Consumer Affairs unit between 1 July and 30 September 2003 where the complaint was 
either fully or partially upheld.  The extent to which the complaint was upheld is indicated in 
each summary.  In all cases, the complainant received a written response outlining the ABC’s 
findings. 
 
(i) Matters of fairness, accuracy and independence 
 
� The ABC received nine complaints regarding the tone of an ABC TV news item on the 

welcome home march for Australian armed forces involved in the war in Iraq.  The ABC 
accepted that the tone and line of questioning to the troops was inappropriate.  
 

� There was a complaint about The Religion Report’s Stephen Crittenden authoring an 
opinion piece in the Sydney Morning Herald.  The ABC agreed the article should have 
clearly stated that Mr Crittenden’s views were made as an independent religious 
commentator, and were not those of the ABC. 

 
� An ABC Online user complained that an item entitled “Abbott accused of threatening 

national security” was politically biased, as it did not include reported problems with the 
Construction, Forestry, Mining and Energy Union (CFMEU).  The ABC did not agree 
that the story was biased, but acknowledged that the story was outdated and contained 
inaccurate information.  The item was removed from ABC Online. 

 
� The ABC received one complaint that an ABC News Online item, “Brown says back 

burning not the answer”, incorrectly quoted Senator Bob Brown.  We apologised for this 
error and advised that the item had been removed from the website. 
 

� Three listeners complained that ABC Illawarra radio presenter Tony Arthur failed to 
present an alternate view during an interview with Michael Organ MP, Member for 
Cunningham (The Greens), about the Villawood Detention Centre.  During the interview 
Mr Organ spoke out against the Government’s policy of mandatory detention and 
against the conditions of the detention centres.  The ABC acknowledged that the 
interview constituted a serious lapse in program standards.  Staff involved had been 
reminded of their responsibility to adhere to the ABC’s Editorial Policies. 
 

� An ABC viewer complained about a 7pm News item which incorrectly referred to the 
Thomas Embling Hospital in Victoria as “The Thomas Embling Institute for the 
Criminally Insane”.  We acknowledged that the use of this phrase was inappropriate as 
it was not an accurate description of the facility.   

 
� A listener complained about an AM item that incorrectly referred to Jane Campion as an 

Australian, rather than a New Zealander.  We apologised for this error. 
 
� A listener complained that a Triple J news item incorrectly referred to the Persian Gulf 

as the Arabian Gulf.  We apologised for this error. 
 



� A listener and an ABC Online user complained about inaccuracies in reports about the 
debate in the Uniting Church concerning the ordination of gay ministers.  The ABC 
apologised for incorrectly referring to the Queensland “Senate” of the Uniting Church 
instead of “Synod”.  The ABC also acknowledged that it had incorrectly referred to 
Uniting Church Ministers as “priests”. 
 

� A viewer complained that a 7pm News report about a forthcoming Vietnam War 
commemoration incorrectly stated that the commemoration was marking the end of the 
Vietnam War, rather than the Battle of Long Tan.  The ABC apologised for the error. 

 
� A viewer complained that a 7pm News report incorrectly stated that the Pan Am 103 

incident occurred during a flight from New York to London, when in fact it was a New 
York bound flight from London.  The ABC apologised for this error. 

 
� An ABC Online user complained that a news item inaccurately stated that Anaconda 

Nickel’s Murrin Murrin operation had been placed under administration.  The ABC 
acknowledged that the story was inaccurate and advised that it had been removed from 
the website. 

 
� A listener complained that a report on The World Today down-played crowd numbers 

for the return of the Australian troops from Iraq.  The ABC apologised for the error. 
 

� A viewer complained about factual inaccuracy in a Stateline report on the proposed 
Portland Wind Energy Project in Victoria, which inaccurately stated that there were 120 
wind towers on three Capes.  The report should have specifically stated that 102 wind 
towers were planned for the three Capes, and 18 at Yambuk.  We apologised for the 
error and also acknowledged that the statement, “This is what the coastline will look 
like…”, which accompanied a futuristic photomontage of Cape Bridgewater, could have 
been less categorical. 
 

� A viewer complained about an ABC TV News item regarding the death of Idi Amin, 
which made reference to the Entebbe hijack.  We acknowledged that the item should 
have provided more detail. 

 
� A viewer complained about lack of balance in the Four Corners program ‘The Killing 

Zone’.  The complainant also expressed concern about inappropriate postings on the 
Four Corners guest book relating to this program. 
 
While the ABC did not agree that the program lacked balance, we did acknowledge that 
some postings on the Four Corners online guest book contained inappropriate 
language.  These postings had been removed.  While all ABC forums include a 
disclaimer which states that personal views were not shared by the ABC, the ABC 
apologised for any offence caused. 

 
� An ABC Online user complained of poor wording in the headline “ACTU to launch test 

case for part-time mums”.  The ABC agreed that the headline was poorly constructed, 
but no offence had been intended.  The headline had been changed. 

 



� A listener complained that Roger Montgomery, a regular guest on 702 ABC Sydney’s 
Mornings program who presents a finance segment, used the spot to promote his 
approach to investment and his company.  While listeners were referred to an inquiry 
website on the program - not to Roger Montgomery's website – the ABC acknowledged 
that this may have given an impression of endorsing the services Mr Montgomery 
offered through his company.  The ABC no longer refers listeners to an inquiry website 
and Mr Montgomery’s contact details have also been removed from the ABC web page. 

 
� A listener complained about advertising in a regional Breakfast program presented by 

Michael Criddle.  The ABC advised that while presenters are able to discuss items such 
as cook books and music CDs for the purposes of review, the ABC Editorial Policies do 
not allow presenters to provide information on where such items can be purchased.  
The ABC advised that the presenter had been reminded of his responsibilities in 
relation to the Policies. 

 
� A representative of a local newspaper complained about factual inaccuracies in an ABC 

Riverina news item which claimed that the paper declined to publish letters from two 
children concerning injuries sustained at a swimming pool complex.  After the original 
bulletin, the reporter became aware that the letters from the children had not been 
posted to the newspaper and a correct version of events was broadcast in the 12.30pm 
bulletin the same day.  The ABC apologised for this error. 

 
� A viewer complained that an Inside Business report inaccurately stated that the 

Mortgage Industry Association of Australia (MIAA) was in favour of self-regulation and 
compulsory membership.  The ABC agreed that the story in question had not been 
thoroughly researched and was inaccurate, and that an initial response to the 
complainant from the reporter was also inappropriate.  The ABC apologised for these 
errors. 
 

� An ABC Online user complained about factual inaccuracy in a news item concerning 
the appointment of Mr Graeme Samuel to the ACCC.  The item incorrectly referred to a 
‘majority’ of states and territories rejecting Mr Samuel as the Federal Government’s 
choice.  The ABC acknowledged that the story was inaccurate, apologised for the error 
and advised that subsequent stories accurately reported the situation.  The item had 
been removed from the website. 

 
� The ABC received one complaint about Triple J’s Breakfast presenter Wil Anderson 

jokingly referring to Senator Alston as a "right-wing pig-rooter”.  The ABC deemed that 
the comment, which was intended as political satire rather than opinion, was 
inappropriate during a newsbreak. 

 
� A viewer complained about news reports referring to John Newman’s death as the first 

political assassination in Australia, when Percy Brookfield, member for Broken Hill had 
been assassinated in the 1920s.  We advised that ABC News & Current Affairs 
reporters and producers had been informed of this. 
 

� A viewer complained that a 7pm News item contained an error regarding the year that 
the Falun Gong became know to Chinese authorities.  The ABC apologised for this 



error. 
 

� The ABC received two complaints from ABC Online users about a news item which 
used the term “Roman Catholic” when describing the Real IRA.  The ABC agreed that it 
was not acceptable to use the term Roman Catholic when referring to the Real IRA.  
The ABC apologised for not identifying the error in the original copy and advised that 
the reference had been removed. 

 
� An ABC Online user complained about a story entitled “US army raid kills 82 fighters 

Iraq-Syria border”.  The ABC agreed that the report, which was filed by a news agency, 
lacked editorial rigour.  The ABC advised that staff should have demonstrated a much 
greater sense of urgency in checking the veracity of the information, and at the very 
least sought responses from the US authorities to some of the specific implications 
contained in the story.  ABC staff concerned were counselled and the story was 
withdrawn.  
 

� An ABC Online user complained that aspects of a World Today online report were 
factually inaccurate.  The ABC agreed that the report incorrectly stated that Italian 
Prime Minister Silvio Berlusconi had been charged with Mafia collusion.  The ABC 
advised that the story had been removed from the website. 
 

� An ABC Online user complained about an item entitled "'Party drug' symposium to be 
held in Melbourne", which incorrectly referred to ecstasy as a hallucinogen.  The ABC 
apologised for this error and advised that the story had since been removed. 
 
 

(ii) Matters of taste and standards 
 
� There were five complaints about the 7.30 Report’s story on the Harry Potter 

phenomenon and specifically host Kerry O’Brien’s comment regarding a young female 
Harry Potter fan. 
 
The ABC agreed that Mr O’Brien’s ad-lib was ambiguous and apologised for the 
regrettable comment.  The ABC explained that Mr O’Brien had meant to express his 
admiration for the intellectual display of an 11-year-old girl who was able to read an 
800-page book in two days and give such an intelligent digest of it.  Mr O'Brien had 
since received a letter of thanks from the parents of the young girl, expressing their 
appreciation for the program.  
 

� There were four complaints that the ABC’s coverage of the hijack attempt on a Qantas 
plane was sensationalist and did not correctly reflect the facts of this incident.  The ABC 
agreed and advised that, soon after this story went to air, senior editorial management 
had spoken to the program-makers.  They counselled staff and advised that it was 
inappropriate to suggest that the incident had “thrown airline security into crisis”, as the 
facts of the story did not support such a claim.  
 

� Three listeners complained about guest co-host Jill Singer’s comments about the Prime 
Minister and his family during The Conversation Hour on 774 ABC Radio.  The ABC 
acknowledged that Jill Singer’s remarks about the Prime Minister’s two residences and 



tongue-in-cheek comments about the Prime Minister’s children were inappropriate.  The 
matter had been raised with her. 
 

� An ABC listener complained that Margot Kingston used the term “nigger in the 
woodpile” on Late Night Live, and that Philip Adams had appeared to be amused by 
this incident.  The ABC agreed that the use of this term transgressed the ABC’s Code 
of Practice.  
 

� An ABC listener complained that an item on The World Today about anorexia nervosa 
in pre-teenage children made reference to the Saddle Club.  We agreed that the choice 
of music and references to Saddle Club in this report were inappropriate and 
apologised for this error of judgement. 
 

� A viewer complained about insensitive language used during a segment on The Glass 
House, about a news story “Not mad, sisters have designs on fashion world” which 
reported that three Sydney fashion designers had invented a “designer straitjacket”.  
We agreed that comedian Corrine Grant’s monologue, which intended to satirise the 
shallowness of the fashion industry and media reporting, did not maintain its intended 
focus.  The ABC apologised for the stereotypical language used and advised that those 
with editorial responsibility for the program had been counselled. 
 

� An ABC viewer complained about a 7pm News item which showed graphic pictures of 
dead Iraqis and Liberians without warning.  We agreed that a warning should have 
preceded the item and advised that staff had been reminded about this.  
 

� A listener complained about Australia All Over presenter Ian McNamara’s on-air 
comments regarding a listener’s letter.  The ABC agreed that the tone adopted by Mr 
McNamara and the comments he made were not appropriate. The ABC advised that 
the presenter had been counselled. 

 
� An ABC Asia Pacific viewer complained that a news item about the Rugby World Cup 

was offensive.  The item included an attempt at humour which suggested that New 
Zealanders were inappropriately fond of sheep.  We acknowledged that the item was in 
poor taste and apologised for any offence caused.  Prior to receiving the complaint, 
concerns had been raised about the item during the editorial review process and as a 
result, the item had been rewritten.  Unfortunately, a communication breakdown 
between ABC’s Sydney newsroom and producers in the ABC’s Perth Bureau resulted 
in the original piece being broadcast on ABC Asia Pacific.  The ABC apologised for any 
offence caused. 

 
� A listener complained about a Melbourne ABC radio newsreader who contributed an 

opinion piece to The Age newspaper, in which he expressed agreement with the 
banning of the movie Ken Park.  The ABC agreed that this was a breach of the ABC’s 
Code of Conduct and advised that the newsreader concerned had been counselled. 
 

� A listener complained about the use of the word “bigoted” in an AM story regarding the 
recent decision by Canon Jeffery John to decline his appointment as Bishop of 
Reading.  We agreed that the use of the word “bigoted” changed the whole tone of the 



story and should not have been used.  The reporter concerned had been counselled. 
 

� A listener complained that ABC NewsRadio presenters express their own opinions 
while reading news items.  The ABC advised that David Lord and Phil Kafkaloudes had 
been reminded of their obligations under the Editorial Policies.  The aim of ABC 
NewsRadio is to be “informal and entertaining and highlight the expertise and 
background knowledge of the presenters”, while avoiding expression of personal 
opinions on subjects. 

 
� An ABC viewer complained about obscene language in a National Press Club address 

by Peter Carey.  The ABC acknowledged that the language was inappropriate.  
Unfortunately, as the National Press Club address was broadcast live, the ABC had no 
advance warning of the language Mr Carey intended to use.  The issue had been 
raised with the National Press Club, and the obscene language had been silenced on 
the program’s master tape. 

 
 

(iii) Other 
 
� There were nineteen complaints about a voiceover promotion which inadvertently ran 

during the final scenes of an episode of MDA, obscuring the audio track.  We 
apologised for the error which was due to an operational fault within ABC TV's Network 
Presentation facility, affecting viewers in five States and Territories.  The following 
episode of MDA recapped this crucial scene. 
 

� The ABC received one complaint that the Compass program “The Power of Chanting” 
included segments from an interview for another edition of Compass, without the 
permission of the interviewee.  We acknowledged that not seeking permission before 
including the segments was a misjudgement. 

 
� There was a complaint about a typographical error in an Enough Rope online transcript, 

which incorrectly used the word “de-institutionalisation”, rather than “institutionalisation” 
changing the context of a comment regarding the mental health system. 
 

� There were three complaints about the lack of regional temperature information in a 
7pm News weather bulletin.  We apologised for this error, which was due to a technical 
problem. 
 

 
4. Summary of investigations completed by the Complaints Review Executive 
 
During the period 1 July to 30 September 2003, the CRE finalised reviews into seventeen 
matters.  In five cases, the complaint was either fully or partially upheld.   
 
1. Bias in Iraq war reporting - AM 
 
Background 
 



Senator Alston cited 68 complaints about the ABC current affairs program AM.  The then 
Minister complained particularly about ‘biased’ and ‘anti-American’ coverage by the program.  
The complaint was referred directly to the CRE. 
 
Finding 
 
The CRE upheld two of Senator Alston’s complaints and rejected 66.  The CRE considered 
that neither of the upheld complaints amounted to evidence of systemic anti-American or anti-
Coalition and partisan reporting. The supported complaints were cases of speculative 
reporting that did not have any evidentiary support in the story that followed, or a tendency 
towards sarcasm. 
 
In addition, the eight conclusions the Minister outlined in his letter regarding the overall nature 
of the coverage were also considered. The CRE rejected the inference contained in those 
statements that the ABC’s coverage was biased. 
 
The CRE’s report is available in its entirety at www.abc.net.au/corp/pubs/s964165.htm. 
 
2. AM – news reporting and analysis 
 
Background 
 
The complaint alleged that an AM report about US military briefings during the war in Iraq was 
not even-handed and implied that the US was hypocritical.  In part, this complaint raised the 
same issue as one of Senator Alston’s complaints, as described above.   
 
Finding 
 
The CRE concluded that the tone and language of the introductory comment exceeded 
reasonable critique of the Pentagon briefing that was being described.  The CRE noted that it 
was quite appropriate for a reporter to be vigorously questioning but sarcasm was a rare and 
difficult mode for a reporter to reflect and write in. 
 
Other aspects of the complaint, relating to references to ‘clean killing skills’ and ‘obfuscation’ 
on the part of the military, were not upheld. 
 
The complaint was partially upheld. 
 
3. Australia Talks Back – anti American bias 
 
Background 
 
The complaint alleged ‘anti-American’ bias by Australia Talks Back presenter Sandy 
McCutcheon.  The CRE observed that the complaint related to comments made during a 
discussion about a forthcoming program on Radio National, which concerned the difficulty in 
establishing the accuracy of events in the war in Iraq.  During this discussion, Sandy 
McCutcheon said that he was surprised that the Australian Defence Minister had been 
unaware of the effect of Coalition cluster bombs on Iraqi civilians. 
 



The complainant also felt that it was not clearly stated that Iraqi authorities oversaw 
journalists in Iraq. 
 
Finding 
 
The CRE concluded that Sandy McCutcheon’s comments were impartial, and emphasised 
that the presenter had cited reported information regarding civilian casualties.  The 
presenter’s conduct fulfilled the expectations of the ABC Charter of Editorial Practice which 
urges editorial staff to uphold the public’s right to know about issues which affect society and 
the individual. 
 
The complaint was not upheld. 
 
4. AM – standards of news reporting 
 
Background 
 
This complaint, about an AM report regarding the arrest of Abu Abbas, focused on three 
unresolved concerns: the use of the word ‘touted’ as a pejorative; the lack of an Israeli 
response; and the suggestion that the US was in breach of its international obligations in 
arresting Abu Abbas. 
 
Finding 
 
Taking into account the definition of the word ‘touted’, the CRE was satisfied that its use in the 
AM report was not necessarily derogatory or negative in relation to the character of this US 
communication.  The CRE noted that the context of the use of ‘touted’ was that the United 
States pressed the view that the arrest was an indication of Iraq harbouring terrorists. 
 
In terms of balance, the CRE emphasised that the requirement for balance did not mean that 
each perspective should be present in one particular story, but rather over a range of stories.  
The CRE added that it was not clear how an Israeli response was pivotal to the way in which 
the US arrest of a Palestinian terrorist in Iraq should be reported.  However, the CRE did note 
that a news report at the time stated that Israel was yet to comment on the arrest. 
 
The CRE highlighted that the view expressed in the report was that of a Palestinian Authority 
Cabinet Minister and it was clear that the Palestinian comment was from a partisan observer.  
While the US State Department may have had a different understanding of the 1995 
agreement, the CRE concluded that it was not necessarily incumbent on a reporter to counter 
every interpretation of an interviewee. 
 
The complaint was not upheld. 
 
5. AM – standards of interviewing 
 
Background 
 
The complainant was concerned that an AM interview with Prime Minister John Howard did 
not question him about possible civilian causalities from a potential war in Iraq. 



 
Finding 
 
The CRE emphasised that the report was focused on the then imminent report from Chief 
weapons Inspector Hans Blix, rather than other related issues regarding a war in Iraq.  The 
CRE concluded that AM had fulfilled the requirements of accuracy and impartiality in 
reporting, as outlined in the Code of Practice.  The CRE also noted that the reporter’s 
questioning on these issues was sufficiently probing and challenging, and that AM 
subsequently covered a range of issues related to the war with Iraq. 
 
The complaint was not upheld. 
 
6. AM – reports of Anzac Day ceremonies 
 
Background 
 
The complaint alleged inaccuracy in ABC News and Current Affairs reports of Anzac Day at 
Gallipoli, in particular the location of the ceremonies. 
 
Finding 
 
The CRE concurred with the complainant that the Anzac Cove dawn service was not in fact at 
Anzac Cove but at North Beach.  However, the CRE noted that locally and colloquially the 
area where North Beach is located has been generically described as Anzac Cove for the 
purposes of the Dawn Service, and local descriptions of the historic location.  In conclusion, 
the CRE determined that the complainant was technically correct in his identification of where 
the ceremony was held.  However, it was also entirely reasonable for AM to use the more 
generic and colloquial term as part of its report. 
 
The complaint was not upheld. 
 
7. ABC Science Online – factual inaccuracy 
 
Background 
 
The complaint was about inaccuracy in an ABC Science Online story “Trams more damaging 
to the environment than cars”.  The complainant’s primary concern was that the research 
reported on in this article misleadingly suggested that the proposal for such research 
originated at a meeting of the Public Transport Users Association (PTUA).  The complainant 
also claimed that his original email had not been responded to. 
 
This complaint had been partially upheld when initially considered by ABC Audience & 
Consumer Affairs (see previous public report) and the text of the online story had been 
amended. 
 
Finding 
 
The CRE noted that although the ABC had given an assurance that the story would be 
altered, it remained substantially unchanged.  The CRE requested the editor of Science 



Online to review the copy.  ABC Science Online contacted the researcher, asking him to re-
confirm his recollection.  He checked his diary and agreed that he had been in error, and that 
the meeting he had referred to had taken place at RMIT and not the PTUA.  The story was 
amended, and there is no longer any reference to the PTUA within the story. 
 
The CRE also found that the ABC requirements for complaint handling were not met. 
 
The complaint was upheld. 
 
8. The National Interest – anti-Semitism 
 
Background 
 
The complainant alleged that an anti-Semitic statement was made on The National Interest, 
which was not balanced or challenged by the presenter.  The complaint related to an 
interview with Bishop Frame, which was an extended conversational piece about being a 
Bishop in the military. 
 
Finding 
 
The CRE concluded that the interview met the ABC’s editorial guidelines.  On the issue of 
whether the interviewer should have challenged the Bishop’s analysis of the relationship 
between Judaism and Zionism, the CRE concluded that the comments were personal 
observations, and the interviewer was correct to allow them to stand.  The CRE added that 
the comments did not amount to misrepresentation of any viewpoint, as the views expressed 
were those of the Bishop.  The CRE noted that the interviewer engaged appropriately with the 
guest within the format of an extended conversational style interview. 
 
The complaint was not upheld. 
 
9. Various programs – pro-Iraq war and pro-Israel bias 
 
Background 
 
The complainant’s concerns covered a wide range of programs, which included allegations of 
lack of balance in the composition of the panel on Insiders, pro-war and pro-Israeli viewpoints 
on Australia Talks Back, and that ABC Television News, Insiders and 7 Days coverage of 
Yasser Arafat’s announcement to appoint and delegate power to a Prime Minister displayed 
pro-Israeli bias. 
 
Finding 
 
The CRE found, in each instance, that the programs complied with the ABC’s Charter of 
Editorial Practice, which explains that balance may not be achieved in one program, and that 
it cannot be expected that all perspectives would be conveyed in the same story. 
 
The complaint was not upheld. 
 
10. Four Corners ‘About Woomera’– selective reporting 



 
Background 
 
The complainant alleged selective and irresponsible reporting in the Four Corners program 
‘About Woomera’, which investigated the Woomera detention centre and in particular 
presented the views of former staff members at Woomera. 
 
Finding 
 
The CRE did not agree with the complainant’s assertion that the experiences presented on 
the program were gossip and misunderstanding.  The CRE emphasised that as Australian 
Correctional Management chose not to participate in the program, it was difficult to ascertain 
whether there were other understandings of events at Woomera. 
 
The CRE did not uphold the complainant’s allegation that the ABC stereotyped the Iranian 
community as one that has endemic issues of child abuse.  The CRE concluded that the 
program made no claim other than presenting the experiences and anxieties of some former 
Woomera staff. 
 
The complaint was not upheld. 
 
11. Four Corners ‘The Killing Zone’– lack of balance 
 
Background 
 
The CRE reviewed four complaints about lack of balance in the Four Corners program ‘The 
Killing Zone’. 
 
Finding 
 
The CRE noted that the ABC’s Charter of Editorial Practice outlines that balance requires the 
presentation of ‘principal relevant viewpoints’, but it does not necessarily require all sides of 
an issue to receive equal coverage.  The CRE was satisfied that the conflicting perspectives 
of both Palestinians and Israelis were represented and placed in context. 
 
The complaints were not upheld. 
 
12. AM – bias and lack of balance 
 
Background 
 
The complaint centred on bias and lack of balance in an AM report about the war in Iraq.  The 
complainant’s concern was that a report that was critical of France’s position regarding the 
war in Iraq did not include comment from a French spokesperson. 
 
Finding 
 
The CRE concluded that while it may have been desirable to seek comment from the French, 
the Charter of Editorial Practice required balance to be sought through the presentation, as 



far as possible, of “principal relevant viewpoints” on matters of importance.  The CRE 
concluded that as the report included the comments of a spokesperson from the UK 
Government and Opposition, the Charter of Editorial Practice was not breached. 
 
The complaint was not upheld. 
 
13. ABC News Online – accuracy in reporting 
 
Background 
 
The complaint focused on ABC News Online reports of the death of British journalist James 
Miller in the Middle East.  The ABC’s initial response to this complaint had concluded that the 
complaint was partially upheld. 
 
Finding 
 
The CRE noted that the ABC had already acknowledged that the first report could have 
contained ‘clearer attribution’ and that this was clarified in subsequent news reports.  The 
CRE noted that in each of the stories the ABC cited Israeli spokesmen, who initially 
expressed regret; then suggested possible Palestinian involvement and then indicated further 
regret. 
 
The CRE noted that a particular matter raised by the complainant concerned whether the 
Israeli army had expressed regret for the death or for causing the death.  The first story 
attributed the death to Israeli troops and the last story reported an autopsy finding which 
attributed the death to Israeli fire.  The CRE disagreed that the ABC’s reporting of events, 
which were unfolding, lacked balance or accuracy. 
 
The complaint was not upheld. 
 
14. Various programs - standards of reporting 
 
Background 
 
The complainant expressed concerns about a range of ABC programs including: the use of a 
grab from a Lateline interview with the then Minister for Immigration and Multicultural and 
Indigenous Affairs, Philip Ruddock, concerning the future of Peter Hollingworth, the then 
Governor-General; a further interview with Mr Ruddock on The 7.30 Report; and concern 
about lack of balance on Radio National’s The National Interest.  The complainant also raised 
concerns about presenters who interrupt interviewees. 
 
Finding 
 
The CRE concluded that the excerpt chosen from Lateline for an ABC Radio News story 
appeared indicative of the Minister’s measured approach to the issue of the future of the 
Governor-General.  The CRE added that the headline was not distorted, inaccurate or 
misleading. 
 



With regard to the complainant’s concerns about Kerry O’Brien’s interview with the 
Immigration Minister on the 7.30 Report, the CRE concluded that Kerry O’Brien fulfilled the 
requirement for ABC staff to be enterprising in pursuing, perceiving and presenting issues of 
public importance.  The CRE noted that although there were some tense exchanges, this did 
not constitute rudeness. 
 
The complainant’s concerns about perceived partisan analysis from Terry Lane, presenter of 
Radio National’s The National Interest were not upheld.  The CRE advised that The National 
Interest is expected to meet the guidelines for factual programs, as set out in the ABC’s 
Editorial Policies. 
 
On the general matter of ABC presenters interrupting guests, the CRE stressed that political 
interviews generate scrutiny of issues, and the style is often interrogative if not combative.  An 
interviewer may be inclined to interrupt if there is a sense that a question may not be being 
answered or is being evaded. 
 
The complaint was not upheld. 
 
15. AM – language in reporting 
 
Background 
 
The complaint focused on an AM item about US requests to expel Iraqi diplomats, prior to the 
start of the war with Iraq.  The complainant felt that the wording of the report suggested that 
Australia had obeyed a command from the US to expel the Iraqi diplomat, rather than having 
acted of its own volition.  The complainant considered that this seriously misrepresented what 
had occurred. 
 
Finding 
 
As the story was evolving and there were conflicting explanations from Australian and Iraqi 
officials, the CRE believed that the story was accurate and was not misleading. 
 
The complaint was not upheld. 
 
16. Catalyst – invasion of privacy 
 
Background 
 
The complainant alleged that an edition of Catalyst included footage of the complainant’s fire 
damaged house, without seeking permission.   
 
Finding 
 
The CRE concluded that the Catalyst crew’s actions did not infringe the ABC’s editorial policy 
on privacy, and added that the crew had attempted to make contact with the owner to indicate 
their intention to film. 
 



Notwithstanding this, the CRE suggested that, given the sense of anxiety the report had 
caused the complainant, it might be appropriate for the program makers to express regret for 
any distress caused.  This was subsequently done. 
 
The complaint was not upheld. 
 
17. Various programs – news reporting – bias and lack of balance 
 
Background 
 
The complaint alleged bias and lack of balance in a range of ABC programs including 
Lateline, Insiders, Four Corners, the 7.30 Report and Late Night Live.  The complainant 
outlined specific allegations of partisan broadcasting such as a pro-Iraq War bias, a pro-Israel 
bias, and generally a right-wing bias. 
 
Finding 
 
The CRE did not uphold the complaints on the content of these programs, but considered that 
a response from Audience & Consumer Affairs to one of the complaints could have been 
more specific. 
 
The complaint was partially upheld. 




